Khao San Road
Publicerat den

Just nu sitter vi och bloggar på ett internet cafe mitt på den kända backpacker gatan Khao San Road.

Ska ut och leta efter en middagsrestaurang nu så det får räcka med inlägg för idag.

Och hoppas att ni alla far en bra alla hjartans dag idag!

Tempelbesök
Publicerat den

Efter förmiddagens flod-tur så har vi nu tagit oss runt bland flertalet av Bangkoks alla tempel som kan besökas.
Wat Arun, temple of the dawn

Wat Benchamabophit, Marble temple

Wat Saket, Golden Mount

Wat Po, The declining buddha

Med hjälp av en Tuk Tuk-chaufför så tog vi oss runt i staden till dessa tempel för endast 20 bath= ca 5kr. Kändes lurt att det var så billigt och det var det så klart. Ibland stannade han till utanför olika skräddare som vi var tvungna att besöka men vad gör väll det när vi fick åka runt så billigt.

Idag den 14 februari är det Chinese New Year så överallt i staden ser man kineser som är här för att fira nyår.

Chao Phraya floden
Publicerat den

Idag, Söndag steg vi upp tidigt imorrse för att åka på en guidad tur med longtail båt längs Chao Phraya floden här i Bangkok.

Längst med floden låg det hus och guiden förklarade att många tar sig fram på floden för att slippa Bangkoks trafik.

Man fick se mycket från båten så detta var en lyckad tur.

Middag med utsikt över Bangkok
Publicerat den

Igår firade vi vår ettårsdag med middag på takrestaurangen Vertigo.
Utsikten över Bangkok var helt fantastisk och detta speciella tillfälle hade inte kunnat firas på ett bättre sätt. även ett bra avslut på vår härliga semester.

Här är utsikten över baren.. ganska häftig !!

Efter den goda middagen hamnade vi på nattmarknaden där man nog kan göra riktiga fynd, men alla gångar fyllda av prylar, värmen och trängseln skapade ingen shoppinglust hos mig så kom hem tomhänt.

Siam Ocean World
Publicerat den

Lördagen startade vi med ett besök på Siam Ocean World. Detta är asiens största inomhus akvarium och här kunde man se en uppsjö av olika sorters undervattens djur/fiskar.

Som ni kan se på den ena bilden så gick man i gångar under vattnet och runt omkring en så simmade det runt fiskar. Detta besök var en häftig upplevelse och jag rekomenderar er ett besök här om ni har vägarna förbi :)

Bangkok
Publicerat den

I fredags anlände vi till Bangkok, änglarnas stad. Lugnet som vi fått på öarna byttes snabbt ut mot storstads kaoset som råder här. Vi har även bytt ut sanden mellan tårna mot lyxhotell och gigantiska shopping center, vilket är en annan sida av Thailand som ingen av oss tidigare sett.

Här utanför Siam Paragon, ett av asiens största shopping center

Eddie fick syn på en Ferrari California så snabbt upp med kameran för att föreviga

Inne i MBK gallerian finns allt mellan himmel och jord men endast ett par sandaler inköptes där

Trafiken i Bangkok är hemsk....

Så för den som vågar är Tuk Tuk ett alternativt resmedel

Koh Jum och Ao Nang
Publicerat den

Senast jag skrev så var vi på väg till ön Koh Jum. Där stannade vi två nätter på hotellet Oon Lee som vi blivit rekomenderade. Ett litet familjärt hotell långt ifrån alla de turistiga stränderna vi besökt tidigare.

För att kunna se oss omkring på ön så lånade vi hotellets moped. Vägarna här var inte de bästa men vi tog oss fram ändå och fick se det det mesta av Koh Jum som inte är så stor.

Man tar sig till Koh Jum med färjan som går till och från Koh Lanta och blir hämtad med longtail båt mitt på havet. Så här såg det ut när vi skulle hem fran ön.

Sedan igår är vi tillbaka i Ao Nang där vi startade vår resa för över två veckor sedan. Gårdagen spenderade vi på stranden Phra Nang. Vid båtar längs stranden kan man köpa lunch och goda shakes att dricka. Har levt på Lemon Shakes hela semestern så svalkande och gott.

Idag åkte vi ut till Poda Island för en sista dag av bad, sol och snorkling. Var med blandade känslor som vi begav oss ut till denna vackra ö, känns sorgligt att behöva lämna detta paradis.

Eddie är nöjd med att vara tillbaka i Ao Nang så han kan äta choklad glass på Swensens varje kväll (vi är på väg dit nu också)

En sista solnedgång beskådade vi ikväll nere vid Ao Nangs strand.

Köpte en rislykta och skickade upp i himlen som ett symboliskt avsked till Thailand.

Men vi är ju inte på väg hem ännu, det är bara de vita stränderna som vi lämnar för den här gången. Imorgon flyger vi nämligen upp till Bangkok där det ska shoppas och turistas i fyra dagar innan planet lyfter hem till Sverige på tisdag.

Phi Phi Islands

De senaste fyra dagarna har vi nu befunnit oss på ön Phi Phi Islands
Bloggandet har det varit lite dåligt med men det finns så himla mycket annat att göra här så som att sola, bada, snorkla, få massage och äta en massa god mat.

Här ovan ser ni en bild över en del av ön men vi bor en bit bort från staden, på Long Beach. Jag var här för ca 2,5 år sedan och blev minst sagt förvånad när jag nu kom tillbaka. Det har byggts något enormt här och det Phi Phi som jag mindes finns knappt kvar.

På Long Beach däremot finns dock lite av det gamla kvar så här känns det mer som jag mindes det.

Första natten fick vi bo på Phi Phi Hill som låg en bit upp i bergen, fantastisk utsikt men mindre bra läge

Dag tvåflyttade vi ner till stranden där vi bor på Paradise Pearl Resort. Vi har knappt 50meter från vår bungalow ner till stranden och restaurang samt massage finns däremellan. Här på Long Beach tar man det lugnt och gör så lite som möjligt vilket vi tar fasta på till max.

Eddie blir dock lite rastlös efter ett tag så igår åkte han iväg på en snorklingtur över dagen medans jag var kvar på stranden.

Jag har startat projektet "mata alla stackars hungriga kattungar i Thailand" som ni ser här. Som djurvän gör det extremt ont i själen att se alla hungriga små katter som letar efter mat så jag drar mitt strå till stacken och ger dem lite mat. Känns lite hopplöst men bättre att göra något än inget alls.

Imorgon åker vi vidare igen och nu bär färden av till ön Koh Jum som vi fått rekomenderat av vännerna Karro och Daniel

Sista dagen på Lanta
Publicerat den

Igår flyttade vi från hotellet på Long Beach till ett annat hotell längre söderut på ön. Det heter Nice Beach Resort och ligger på stranden Klong Nin, en lite lugnare strand som vi fattade tycke för på en av våra moppe-utflykter

Idag tisdag hade vi bokat en heldags utflykt i som var en otroligt spännande. Vi paddlade kajaker genom stora grottor och utmed höga bergsklippor.

Därefter åkte vi vidare till ön Bu Bu Island där det bjöds på god lunch och därefter fick vi bada och sola en stund innan vi åkte vidare. På vägen hem med båten stannade de till vid Mongroove träsken där vi fick mata apor som inte var främmande för att hoppa upp på och roffa åt sig frukten som vi bjöd på.

Trötta efter en heldag i solen på havet sä intog vi en varsin stol\hängmatta och spenderade resterande eftermiddag där. En enorm lyx att sitta på en vacker strand, höra vågornas brus och göra absolut ingenting... mer än att läsa en bra bok och beställa in en till Singha.

Solnedgångarna här är helt underbara.

Under tiden solen går ner så stannar all annan aktivitet upp på stranden och alla sitter och tittar på detta mirakel.

Imorgon åker vi vidare till Phi Phi Islands där vi kommer spendera närmaste dagarna